Människor bryr sig mer om hemlösa bondkatter än om hemlösa människor

Samtiden 2014. Människor bryr sig mer om hemlösa bondkatter än om hemlösa människor.

Människor gillar gärna statusuppdateringar om att hjälpa hemlösa. Men samtidigt hade få ens öppnat dörren till sin trappuppgång under vintertid så att någon hemlös ska slippa få frostskador eller än värre, frysa till döds för att myndigheterna inte fullföljer sina åtaganden.

Hemlösheten löser man inte genom att aktivera sig på gatorna så som jag har valt att göra. Det lindrar bara vardagen för den som som är drabbad. En viktig lindring som förvisso kan innebära skillnad mellan liv och död en kall decembernatt. Men i verkligheten så innebär den typen av hjälp att myndigheterna tillåts komma bort från sitt ansvar med ytterligare några centimeter. För varför ska myndigheterna ta sitt ansvar och följa lagar och konventioner när vanligt folk som jag ger en hemlös en sovsäck och lite varm mat i magen?

Verkligheten är ingen snygg historia.
Men den är en verklighet trots allt och den måste man förhålla sig till om man vill se en mer positiv framtid.

En av mina barndomsvänner håller på att glida mot hemlöshet nu. Drogerna har honom i ett fast grepp. Jag grät faktiskt sista gången jag träffade honom. Inte inför honom, men efter jag hade kramat om honom och sagt hejdå. För jag visste inte om det skulle bli sista gången vi sågs. Jag vill inte se honom på det här sättet. För bakom drogerna så finns det en underbar människa som bara längtar efter att få komma ut i verkligheten igen. En person som bryr sig om sin omgivning och som är smart som fan rent ut sagt.

Han kunde varit fått hjälp för länge sedan.
Men i ett klassamhälle så värderas människor efter penningvärdet och inte som det egentligen borde vara, efter det universala människovärdet.

Hade han varit en bondkatt så hade människor kanske brytt sig lite mer. Men tyvärr så är han ingen bondkatt. Han är en narkoman, det vill säga en människa.

Jag vet att de frivilligorganisationer som finns allt som ofta har en opolitisk linje. De vill inte tala politik kring de här frågorna. Detta då människor kan bli stötta. Vilket leder till att den lättkränkta medelklassen skänker desto mindre till de mest utsatta.
– vi ska syssla med välgörenhet och inte politik är något man hör. Ord som jag väljer att förkasta. Så ser jag nämligen inte på mitt eget engagemang. Jag bedriver ingen välgörenhet. Jag bedriver solidaritet och medmänsklighet eftersom jag vet om att människor behöver det när myndigheterna och staten skiter i dem.

Av den anledningen så väljer jag att peka på det uppenbara. Hemlösheten är ett direkt resultat av politiska beslut tagna av våra politiker. Hade de inte velat ha denna omänskliga företeelse så hade de valt att följa de lagar och konventioner som finns gällande hemlösheten. Detta är att se problemen i vitögat och den linjen behövs.
För hur ska ett samhälle kunna arbeta mot hemlöshet om det ska vara tabu att tala om grunden till hemlösheten, det vill säga klassamhället? Jag har svårt att se det, har inte du det?

Klassamhället är inget bra samhälle. Det är grunden till att människor lever i misär och det är en fråga som man måste kunna få tala om i det här landet.

Imorgon är det ‪#‎SvartSöndag‬ här i Landskrona igen. Svart söndag innebär att vi lokala aktivister i kommunen gör något positivt för våra medmänniskor. Imorgon kommer jag återigen sortera kläder som ska gå till hemlösa och andra fattiga som till exempel ensamstående föräldrar. Andra aktivister kanske gör något annat i sina områden. Men detta är vad vi aktivister här i orten kommer att syssla med imorgon. När vi sedan ska förmedla kläderna så kommer jag inte linda in vårt arbete i fina ord. Jag väljer att säga som det är. Vi förmedlar varma kläder till fattiga för att vi lever i ett klassamhälle där klyftor och misär frodas för att välbärgade ska kunna bli mer välbärgade. Det borde fler frivilligarbetare göra nu när kylan börjar bli märkbar.

Kommentera

