Antiziganist-kartan 2014 – Ett axplock av hat

Här är kartan rasisterna inte vill att du delar på Facebook och Twitter. Antiziganist-kartan talar nämligen sitt tydliga språk. Sverige har allvarliga problem när det gäller hatet mot romer.

Mörkertalet är stort, framförallt då nyinvandrade romer inte alltid vet om att det dem utsätts för är olagligt. För i Sverige är det nämligen olagligt att diskriminera och misshandla romer. I exempelvis Rumänien och Bulgarien behandlas romer som andra klassens medborgare och är att betrakta som rättslösa. Där är det inte lönt för människor att anmäla en grov rasistisk misshandel. En annan aspekt som bidrar till ett stort mörkertal är den historiska behandling många romer har blivit utsatta för. Även resande Sinti som har funnits i Sverige i över 500-år drar sig från att anmäla brott de blir utsatta för. Detta på grund av obehag och rädsla för poliser och andra myndigheter. Rädslan ligger djupt och är en direkt följd av den tvångsassimilering staten utsatte resande Sinti för. Jag kan tänka mig att andra romska folkgrupper som kom till Sverige på 1900-talets början och framåt har liknande historier och anledningar till varför de likt oss resande Sinti inte väljer att anmäla i större utsträckning.

Undersökningen tog en dryg halvtimme och bestod av nyhetssökningar på sökmotorn Google.
Detta är med andra ord ingen omfattande granskning. Hade jag tagit med alla hot och fall av Hets mot folkgrupp så hade kartan snabbt blivit överfull. Antiziganism har nämligen kommit att bli en socialt accepterad form av rasism. En halvtimmes sökning resulterade i 46 snabba träffar. Jag tycker inte om att gissa om siffror, men jag tror nog att alla som ser den här kartan förstår att man måste multiplicera antalet ett antal gånger för att komma fram till hur stort hatet mot romer verkligen är. Det är skrämmande när man tänker efter.

Via mitt styrelseuppdrag i RUNG så kommer jag ofta i kontakt med såväl resande Sinti som romer runt omkring i landet. Det hade behövts en karta som täcker allt från när resande Sinti kallas för ”tattare” i skolan till när EU-migranter misshandlas och romer oavsett folkgrupp diskrimineras i sin vardag. Men tyvärr har inte jag de resurserna. Men jag kan däremot presentera ett axplock av antiziganistiska händelser som uppdagades 2014.
Listan kan komma att uppdateras i mån av tid och resurser.

Tyvärr kommer den alltid innehålla ett stort mörkertal.

Kim Fredriksson – Styrelseledamot i resandeorganisationen, RUNG.

azkartan

En reaktion på ”Antiziganist-kartan 2014 – Ett axplock av hat

Kommentera

