Genom kamp till seger – Den högerradikala rörelsens historia och taktik 1995-2015

kampseger

De rasideologiska och högerradikala grupperna har funnits i Sverige i över 90 år. Men det är först nu som människor på allvar börjar känna att de är ett hot mot demokratin på allvar. Polariseringen och radikaliseringen i samhället är ett faktum. Men varför är det så? Hur kunde en grupp högljudda våldsamma skinheads på 1990-talet lägga grundstenar till det vi ser idag?

Den frågan och lite till kan jag ge svar på genom min föreläsning, ”Genom kamp till seger”.
I föreläsningen går jag igenom den så kallade ”nationella rörelsen” och hur den har utvecklats genom åren.

Vad är det för stadier de har genomgått? Vad är det man vill med sin internetaktivism? Hur ser deras långsiktiga mål ut? Är det samma människor som på 1990-talet? Hur motarbetar vi dem effektivt?

Det och lite till ger jag svar på i min föreläsning, ”Genom kamp till seger”.

beröm1

Föreläsningen på Täby Enskilda Gymnasium tidigare i maj i år fick även beröm på sociala medier

MIN POLITISKA BAKGRUND

Mitt namn är Kim Fredriksson – en familjefar, aktivist, skribent och debattör. Intressen här i livet är konst och i synnerhet kroppskonst. Andra intressen jag bär på är bland annat romsk historia och samhällsfrågor.

Den började i den utomparlamentariska högerradikala miljön i början av 1990-talet. En destruktiv miljö som har kommit att bli en mer politiserad rörelse med ambitioner.

I samband med Sverigedemokraternas stora splittring i början av 2000-talet så valde jag utbrytarnas sida – en stor mängd aktivister som kom att bilda partiet Nationaldemokraterna. Till en början arbetade jag vid sidan av med säkerhet koordinerat med dåtida militanta skinheads och fotbollshuliganer. Med tiden så kom en brytning med den utomparlamentariska grenen efter större interna konflikter. Jag valde då att satsa lokalt på Nationaldemokraterna.

Med tiden växte jag inom organisationen och före jag lämnade partiet hade jag haft följande poster:

Distriktsorganisatör
Suppleant i partistyrelsen
Medlem i partiets riksledningsgrupp
Ansvarig för samtliga pressmeddelanden och genmälen till media
Vice riksorganisatör för Nationaldemokratisk Ungdom
Medlem i riksledningsgruppen för Nationaldemokratisk Ungdom

2010 kom jag att arbeta som strateg för organisationen Nordisk Ungdom – en nationaldemokratisk tillika etnopluralistisk ungdomsorganisation som efter min tid har utvecklats till en fascistoid organisation som stödjer Sverigedemokraterna.

Utöver detta har jag även varit skribent på en rad olika nätsajter kopplade till den högerradikala miljön. Ideologiskt stod jag nära strasserismen och etnopluralismen. Jag var ideologiskt driven och inte obekant med att bedriva frågor som kom att skapa eko och samhällsdebatter.

VEM ÄR JAG IDAG?
En individ som står med fötterna på jorden. Jag vill inte veta av det hat och det förtryck som nationalism de facto leder till. Jag tror på demokrati från grunden – på en värld utan förtryck och på medmänsklighet. Min inblick i den högerradikala miljön är något jag ofta skriver och talar om idag för jag räds inte ta antifascistisk ställning trots hot och hets.

Detta har inneburit att jag bland annat:
– har skrivit Sveriges mest lästa artikel i samband med de nazistiska överfallen på Möllevången i Malmö 2014
– skrivit debattartiklar för Aftonbladet
– debatterat i TV 4:s morgonsoffa
– deltagit i såväl dokumentärer som radioprogram både i Sverige och utomlands
– intervjuats som sakkunnig om den samlade radikalhögern både Sverige och internationellt
– skrivit ett kapitel i boken Tolerans som är utgiven av Hydra förlag
– Skrivit en rad debattartiklar för en rad olika tidningar

På grund av hot och näthat har jag valt att inte ha ett offentligt telefonnummer.
För kontakt var god och e-posta: kimfrewordpress@gmail.com

Kommentera

